yaqut hulaif

The official blog of Furqan Rezqi

Jiwa-jiwa yang dahagakan redhaNya!

Friday, December 14, 2012

Ibumu Isteriku

Oleh : yaqut hulaif

Lelaki yang berjaya itu dilihat dari dua perkara. Pertama, siapa ibunya dan yang kedua, siapa isterinya” 
– Sayyidina Umar.

Picture by oer-wout.deviantart.com
Seorang lelaki sudah mengahwini seorang perempuan dengan penuh rasa cinta di hati, setelah beranak pinak dia merasa tidak selesa kerana banyak kerja dan masalah, masalah pertama ingin menjemput anak pulang dari sekolah.

Disuruh si isteri untuk belajar menunggang motosikal, tapi apa kan daya si isteri yang sifatnya lemah lembut penuh sopan dan santun tidaklah mampu untuk memenuhi hasrat si suami.

Lalu suami berfikir adakah aku salah memilih isteri? Adakah akan aku menyesal? Aku sudah lama berkahwin dan sudah punya 3 orang anak, apa akan aku berputus asa dengan hal kecil ini. 

Berkahwin atas dasar cinta, atas dasar suka, mahu bahagia. 

Kembali dia berfikir, dulu aku mahu isteri sifatnya seperti sifat ibu, sayangnya selembut kasih ibu, cara mendidik anak seperti ibu mendidikku dahulu. 

Dia lupa, ibunya juga tidak pandai menunggang motosikal. Apa mahu dikesali? anakmu jua akan menghargai isterimu seperti kamu menghargai ibu dulu. 

Ibu kau sempurna di pandangan anak. Wahai muslimah kamu akan dihargai oleh seisi alam.

6 comments:

  1. Lama dah tunggu furqan post entry baru...Sangat menyentuh hati..

    ReplyDelete
  2. ooo.. namanya furqan.. akak dok tercari2 apa kaitan nama korn.. hehe.. entry yang sangat bagus dik.. peringatan untuk semua

    ReplyDelete
  3. MntP lh Gan Info nya...
    Http://ripcurl-crom.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Titsanium Weddingbands For Men - Titanium Art
    Titsanium weddingbands for men. The Titsanium Weddingbands titanium linear compensator are inspired by Tato's apple watch titanium famous Tato Tato designs. Tato titanium (iv) oxide Tato Tato microtouch titanium is made in the titanium crystal style of

    ReplyDelete

Followers